Biztosítsanak írásos dokumentációt a bérlők részére az üzemeltető és a tulajdonos megbízásából dolgozó szakemberek is.
A tulajdonos képviselője a bérlőkkel kizárólag írásban, utólag is igazolható módon
kommunikáljon, adjon információt. A dokumentációval minden esetben rendelkezzen a bérlő is.
A probléma gyakorlatilag mindenkit érint, hiszen átláthatatlanság, elveszett információk, gyakran és fölöslegesen kivett szabadnapok az “eredmény”.
Két nagy területen is szükséges lenne változásokat bevezetni:
Egyrészről bent az JGK-ban és az ügyfélszolgálaton, másrészt a helyszínen, a lakásoknál.
Azt tapasztaljuk, hogy egyik helyen sem kapják meg a bérlők a minimálisan elvárható írásbeli kommunikációt.
Hoztunk néhány konkrét példát, amelyek jól érzékeltetik a jelenlegi állapotokat:
Az ügyfélszolgálaton:
- Egy idősebb hölgy felszólítást kapott, hogy értékbecslésre fizessen be 60.000 forintot, majd amikor ezt személyesen megtette, SEMMILYEN dokumentációt, átvételi elismervényt nem kapott, amelyen bárki igazolta volna, hogy átvett tőle bármit. Most reménykedik, hogy nem kell majd még egyszer befizetnie, mert esetleg eltűnt a rendszerből a befizetése.
- Akár 6-8 hónapon keresztül ígérgetik a bérleti szerződések megújítását, végeláthatatlan ügyintézési bonyodalmakkal és tisztázatlan, szóban közölt hiánypótlási folyamattal.
- Az ügyfélszolgálaton átveszik a benyújtandó dokumentumokat szintén bármilyen átvételi elismervény, tételes felsorolást tartalmazó jegyzőkönyv nélkül. Ha valaki mégis kér valami írásos dokumentumot arról, hogy beadta, amit kértek tőle, akkor annyit lefirkantanak, hogy a “papírokat átvettem”. És lekezelő bánásmód a jutalom. A tapasztalatok szerint ezután következik a vége-hossza-nincs hiánypótlás.
A lakásoknál:
- Vannak tagjaink, akik kaptak levélben értesítést a bérleményellenőrzésről, egy tételes listával együtt, aminek a lakásban kell lennie, mások kaptak értesítést lista nélkül és legtöbben pedig telefonhívást kaptak csak, hogy mikor mennek az ellenőrzésre. Amikor aztán vagy odaérnek, vagy nem. A csak ígért, de meg nem valósult időpontok amúgy is nehézséget okoznak a bérlőknek, mert minden ilyen alkalom egy újabb, fölöslegesen kivett szabadságnapot jelent.
- Szakemberek, mesteremberek jellemzően nem hagynak írásos dokumentációt a bérlőknél arról, hogy ott jártak és mit végeztek.
A sort még hosszan folytathatnánk.
2021. októberében volt a Bérlői szempontok a lakásgazdálkodásban című találkozó, ahol a polgármester úr ígéretet tett, hogy a jelenlegi gyakorlaton gyorsan változtatni fognak, mivel nem igényel nagy befektetést és teljesen jogos elvárás a bérlők részéről az írásbeli kommunikáció, dokumentáció.
Változást azonban sajnos a mai napig nem tapasztaltunk. Így továbbra is kérjük, hogy biztosítsanak írásos dokumentációt a bérlők részére az üzemeltető és a tulajdonos megbízásából dolgozó szakemberek is!
Neked mi volt eddig a legkirívóbb tapasztalatod a témában?
Emailben írd meg nekünk!